4. Světla! Kamera! Klapka!

V minulé epizodě se tedy podařilo sám před sebou si obhájit nutnost „pořídit“ kolo Brompton speciálně na výlet do Londýna a zbývá uvést události do pohybu – a to zatraceně rychle.

Nemožné na počkání
Patrně nejznámější světovou platformou komunitního financování je americký Kickstarter. V průběhu své existence pomohly miliony jeho uživatelů vyrůst velikánům jako Peak Design, Monkii a svého času též Pebble. Z těžko pochopitelného důvodu však provozovatel webu nenasycený český trh zatím ignoruje (Parafrázoval bych hlášku z kultovního filmu Samotáři: „Komunitní financování tady prostě nemá zatím vybudovanou tradici.“) a nezbývá než se poohlédnout po lokálních hráčích. Těmi v obecném povědomí jsou u nás hlavně Hithit a Startovač. Popravdě nevím, který z nich je lepší – z hrozící časové tísně jsem oslovil nejdříve Hithit spíš z prvního dojmu. A moc se mi zalíbila vstřícná a příjemně neoficiální, „nebyznysová“ komunikace jeho zástupců, tak jsem u něj zůstal. Netrvalo dlouho a projekt se i díky radám zaměstnanců portálu vyladil, aby byl v souladu s jejich pravidly a mojí původní myšlenkou. Jakou, ptáte se? Moje kampaň rozhodně nebude dokonalá, ani skvěle připravená a spoustu aspektů budu vlastně testovat až naživo, ale stojí mi zato do toho jít, protože podobně jako skutečná hodnota knihy spočívá v informacích nebo příběhu uvnitř a nikoliv v papíru nebo kvalitě přebalu, pro mě je pravou hodnotou skládacího kola to, co s ním zažiju, nikoli nutnost stylový dopravní prostředek vlastnit. Pokud se mi podaří oslovit a nadchnout dostatek lidí, budu navíc jednomu z Vás moci na konci své cesty tohle skvělé kolo přenechat za zlomek jeho skutečné pořizovací ceny a celý příběh posunout o level výš. Ačkoliv bych si přál, aby mě celý nápad s komunitními portály napadl už třeba v březnu, čekat na příští březen přesto nechci. Bojím se, že jestli to nezkusím zažít teď, už nikdy a idea zůstane navždy jen v hlavě, v šuplíku s nápisem „Možná příště“.

Definitivní rozhodnutí spustit akci přichází v podobě letního rozdělovníku služeb a v něm je volno, jak bych s ohledem na účast v závodě a pár dní toulek městem potřeboval, oficiálně potvrzeno (Díky Petře, díky! Svůj slib, že nad zbytkem nebudu žehrat, plním bezvýhradně :-)). Je nejméně o týden později – polovina června, kdy se dozvím o finálním schválení projektu k publikaci a byť nemám ještě zdaleka hotové vše, co jsem si představoval, obratem dávám pokyn ke spuštění. Bude trvat ještě týden, než se s kampaní konečně dostanu do stavu, že se odvážím mezi lidi a vědomě si tímto krokem zkrátím dobu pro získávání příznivců, nicméně s ohledem na blížící se závod není nač vyčkávat. A vzápětí zařizuji kolo. Next-day-express delivery kámo.